Najčešće obustave zbog izostanka potvrde o ispravnosti dimovodnog sustava.
Sigurnost potrošača, sprječavanje moguće ugroze, sigurnost distribucije i opskrbe plinom te, naposljetku, zakonska odredba osnovni su razlozi koje HEP-Plin, distributer plina, i Dimnjak, koncesionar za obavljanje dimnjačarske službe na području Osijeka, navode u objašnjenju zašto dio potrošača biva isključen iz sustava opskrbe plinom.
Digitalna brojila
Posljednjih mjeseci u Osijeku se kod korisnika usluge HEP-Plina intenzivirala zamjena plinskih brojila, pri čemu su nova - digitalna. Za njihovo je "aktiviranje" potrebno da potrošač priloži dokaz o ispravnosti plinskih trošila (u pravilu, obavi servis plinskog bojlera), kao i potvrdu o ispravnosti dimnjaka. Kako su u Osijeku, posebice u većini zgrada starije gradnje, dimnjaci ocijenjeni neispravnima, sve je više potrošača kojima biva uskraćena daljnja isporuka plina. Naravno, samo do trenutka dok ne otklone nedostatak.
Kako su nova plinska brojila digitalna, više nema potrebe da na teren izlaze djelatnici HEP-a, pa neki od potrošača u prvi trenutak i ne shvate razlog zašto su odjednom ostali bez plina.
O problemu neadekvatnih dimovodnih sustava u osječkim zgradama starijih godišta izgradnje već smo pisali, posebice u svjetlu stavljanja na tržište novih modela bojlera, koji traže i drukčiji sustav odvoda produkta izgaranja. No za rekonstrukciju je potrebna suglasnost suvlasnika, koja, nije to ništa novo, nije uvijek jednoglasna. Sve dok nekom od suvlasnika ne zakuca nevolja na vrata.
U HEP-Plinu, najvećemu distributeru plina u Hrvatskoj, ističu kako konstantno unaprjeđuju svoje poslovanje i sigurnost distribucije i opskrbe plinom uvođenjem novih tehnologija i sustava, što sigurnost potrošača podiže na najvišu moguću razinu.
- Uvođenje digitalnih plinomjera nove generacije, osim što znatno pridonosi sustavu očitanja i planiranja potrošnje, služi i za periodično prikupljanje podataka o ispravnosti plinskih trošila i dimovodnog sustava kako bi se potrošač zaštitio od bilo kakvih posljedica neispravnosti za sebe i svoje ukućane (eksplozija, požar, trovanje produktima izgaranja).
HEP-Plin kao operator plinskog distribucijskog sustava, u skladu s odredbama Zakona o zapaljivim tekućinama i plinovima, prilikom promjene ili umjeravanja plinomjera produžuje ili uskraćuje isporuku plina samo na temelju ispitnog izvještaja o nepropusnosti i ispravnosti plinske instalacije u građevini ili dijelu građevine namijenjene za stanovanje, a najmanje jednom u deset godina. Prije promjene plinomjera i provjere ispravnosti i nepropusnosti plinskih instalacija potrošači o tome od HEP-Plina uvijek dobivaju pisanu obavijest, koja sadržava i informaciju o njihovoj obvezi pribavljanja potvrde o ispravnosti plinskih trošila i potvrde o ispravnosti dimovodnog sustava, odgovaraju iz HEP-Plina.
Velika većina potrošača pribavi te potvrde i nakon provedenog ispitivanja ispravnosti i nepropusnosti dobije pozitivni ispitni izvještaj te joj se isporuka prirodnog plina ne obustavlja.
Stanje dimnjaka
- Onim potrošačima koji na kraju postupka ispitivanja ispravnosti i nepropusnosti plinskih instalacija ne dobiju pozitivan ispitni izvještaj HEP-Plin, prema odredbama Zakona o zapaljivim tekućinama i plinovima, mora obustaviti daljnju isporuku plina, o čemu navedeni potrošači uvijek budu unaprijed obaviješteni. U većini je navedenih slučajeva razlog obustave isporuke plina neposjedovanje potvrde o ispravnosti dimovodnog sustava (rjeđe i neposjedovanje potvrde o ispravnosti plinskih trošila). Ishođenje je potvrde preduvjet pozitivnom ispitnom izvještaju, na temelju kojeg se ostvaruje pravo na ponovnu isporuku prirodnog plina - navode u HEP-u.
Iz Dimnjaka dodaju kako su svi upravitelji zgrada na osnovi obavljanja redovitih i izvanrednih dimnjačarskih usluga obaviješteni o stanju dimnjaka u zgradama koje su pod njihovom ingerencijom.
- Nakon navedenih pregleda suvlasnici daljnje aktivnosti dogovaraju isključivo sa svojim upraviteljima, po istom principu kao i kod ostalih kvarova i nedostataka na zajedničkim dijelovima zgrade, poput krovišta, vodovodnih i kanalizacijskih instalacija i sličnog. Upravitelji komuniciraju sa suvlasnicima i donose odluke oko daljnjih aktivnosti - kažu iz Dimnjaka, te dodaju kako su na raspolaganju za sve potrebne dodatne informacije, posebice ako se utvrde nepravilnosti na dimnjacima.
U Dimnjaku naposljetku primjećuju kako je u Osijeku, posljedično svemu navedenome, sve više zgrada pokrenulo projektiranje rekonstrukcije/izgradnje dimnjaka za cijelu zgradu, a pojedinačno se po zgradama dio (vertikale dimnjaka) obnavlja sukladno s potreboma samih suvlasnika. No kako ne bi ispalo da je ona s tim i izravno interesno povezana - tvrtka Dimnjak d.o.o. ne izvodi sanacije dimnjaka.
Dario Kuštro
Objavljeno 30. kolovoza, 2022.
Izvor: Glas Slavonije
ISPITIVANJE DIMOVODNE INSTALACIJE
Dimnjačarska usluga je komunalna usluga propisana Zakonom o komunalnom gospodarstvu a provodi se u skladu s Odlukom o obavljanju dimnjačarske usluge Grada Osijeka (Službeni glasnik Grada Osijeka, 5/2016.), odnosno Općim uvjetima o obavljanju dimnjačarskih poslova (Službeni glasnik Grada Osijeka, 2/2019.).
- Sukladno s propisima, obveza je dimnjačara sprječavanje požara i trovanja, odnosno sprječavanje ugroze korisnika dimnjaka i uređaja za loženje, kao i ugroze imovine suvlasnika stambenih zgrada i pravnih osoba. Upravo stoga dimnjačar je dužan nakon obavljene usluge izvijestiti vlasnika/korisnika o stanju dimovodnog sustava i o eventualnim nedostatcima upoznati korisnika/vlasnika/upravitelja, kao i distributera plina i nadležna tijela (komunalno redarstvo, građevinska inspekcija, inspekcijske službe...) - objašnjavaju u tvrtki Dimnjak.
Osijek nije po tome iznimka, u većim gradovima (Zagreb, Rijeka, Karlovac, Varaždin) postupak ispitivanja dimovodne instalacije na zahtjev distributera plina gotovo je jednak. Na razini Hrvatske, a u okviru HGK-a, djeluje Grupacija dimnjačara, koja je usvojila Pravila dimnjačarske struke, prema kojima se, među ostalim propisima, dimnjačarska usluga i realizira.